KTG Protune

Auton moottorin tehoa voidaan lisätä auton tietokoneen ohjelmisto muutoksilla.

Auton chiptuning, kansan suussa lastutus / ohjelmointi, tarkoittaa auton moottorinohjausyksiköstä löytyvän muistipiirin, ”lastun”, sisällön korvaamista. Tämä muistipiiri sisältää auton moottorin toimintaa ohjaavat asetukset.

Kun muutos jouduttiin aikanaan tekemään lastu fyysisesti vaihtamalla, voidaan se nykyään tehdä auton pistokkeeseen kytkettävän tietokoneen kautta, eikä operaatioon kulu kuin 1-2 tuntia.

Uudelleenohjelmoinnin tuoma tehonlisäys voi helposti olla 25-30 %, polttoaineenkulutuksen laskiessa samalla jopa 20%. Tehon lisäksi myös autonvääntö kasvaa, ja ajo-ominaisuudet paranevat.

Dieselmoottoreissa teholisä on keskimäärin noin 10 % suurempi kuin bensiinikoneissa.

Auton chiptuning, kansan suussa lastutus / ohjelmointi, tarkoittaa auton moottorinohjausyksiköstä löytyvän muistipiirin, ”lastun”, sisällön korvaamista. Tämä muistipiiri sisältää auton moottorin toimintaa ohjaavat asetukset.

Kun muutos jouduttiin aikanaan tekemään lastu fyysisesti vaihtamalla, voidaan se nykyään tehdä auton pistokkeeseen kytkettävän tietokoneen kautta, eikä operaatioon kulu kuin 1-2 tuntia.

Uudelleenohjelmoinnin tuoma tehonlisäys voi helposti olla 25-30 %, polttoaineenkulutuksen laskiessa samalla jopa 20%. Tehon lisäksi myös autonvääntö kasvaa, ja ajo-ominaisuudet paranevat.

Dieselmoottoreissa teholisä on keskimäärin noin 10 % suurempi kuin bensiinikoneissa.

Ota rohkeasti yheyttä klikkaamalla tähän,  meidän asiantunteva jengimme auttaa sinua mielellään valitsemaan juuri oikean ohjelman!

Tricore ecun ChipTuning

Ohjelmistomuutokset toteutetaan aina autokohtaisesti, valmistajan ilmoittamissa rajoissa. Jos tehoa nostettaisiin yli raja-arvojen, autoon takuu raukeaisi. Auton vanhat tiedot myös säilytetään ja voidaan tarvittaessa palauttaa.

Oikein tehty moottorioptimointi ei myöskään aiheuta ongelmia autoa katsastettaessa.

Ohjelmistomuutokset onnistuvat lähes kaikkiin ajoneuvoihin – myös esimerkiksi veneisiin ja traktoreihin. Raskaankaluston osalta uudelleenohjelmoinnit ovat suosittuja polttoaineenkulutuksen pienenemisen ansiosta, joka voi olla jopa 15%. Samalla vääntö kasvaa, usein jopa 500 newtonmetriä.

Autotehtaat jättävät autojensa moottoreihin varaa tehon kasvattamiseen.

Huomionarvoista on, että myös autotehtaiden omat, saman moottorin eritehoiset versiot perustuvat useimmiten juuri moottorinohjauksen eroihin. Niinpä jopa 100 hevosvoiman tehonlisäykset voivat olla mahdollisia.